הנגשת שירותי בריאות

בישראל חיים מאות אלפי בני אדם עם מוגבלות פיזית, נפשית, שכלית או חושית אשר אינם זוכים לטיפול רפואי שוויוני ומכבד בשל אי נגישותם של שירותי הבריאות לצרכיהם. בחלק מהמרפאות יש מדרגות בכניסה לבניין, מעליות רבות אינן מצוידות במערכת כריזה, ציוד רפואי וכללי אינו נגיש, לא ניתן להזמין תור באמצעות פקס או דואר אלקטרוני ולרוב לא קיימת הכשרה לצוות הרפואי והסיעודי כיצד לטפל באנשים עם מוגבלות שכלית או נפשית. כתוצאה מכך אנשים עם מוגבלות ממעטים להיבדק בבדיקות תקופתיות, ומקבלים טיפול רק כאשר מצבם הרפואי מחמיר ומחייב טיפול דחוף.

פגיעה זו בזכותם של אנשים עם מוגבלות לקבל שירות רפואי המותאם לצורכיהם, הביאה את ‘בזכות’ לפעול בנושא. לשם כך הנגשנו מרפאה שתהווה מודל לשירות רפואי נגיש. במרפאה נערכו התאמות לצורכיהם של אנשים עם מוגבלות; נבנו שירותים נגישים, הונחו רמפות, ונקנה ציוד רפואי נגיש, כגון כסא גניקולוגי הידראולי במרפאת הנשים, שמאפשר מעבר עצמאי מכסא גלגלים לכסא הגניקולוגי. בסיום ההנגשה הפיזית, נערכה הכשרה לצוות המרפאה בתחום נגישות השירות.

הקשיים של מקבלי השירות, האנשים בעלי המוגבלויות, שהמשיכו להתעורר וההדים החיוביים לנחיצות ההכשרה שנשמעו מן הצוותים הרפואיים, גרמו לעמותת בזכות להרים את הכפפה ולפעול למען נושא זה.

עד כה העברנו את הקורס בבתי חולים רבים ברחבי הארץ ביניהם, המרכז הרפואי הדסה עין כרם והר הצופים, בבית החולים ע”ש שיבא- תל השומר, בבית החולים ברזילי באשקלון, בית החולים הרצפלד בגדרה, בבית החולים ביקור חולים, במרכז הרפואי שערי צדק וכן במרפאות קופות החולים לאומית, מכבי וכללית ברחבי הארץ.

את ההכשרה מעבירים אנשי מקצוע מהארגון עם אנשים עם מוגבלויות שונות לצוותים רפואיים, סיעודיים ואדמיניסטרטיביים. קורס ההכשרה הקצר מסייע לצוות להכיר את המוגבלויות השונות ואת הדרכים להתמודד איתן, על מנת לאפשר לאנשים עם המוגבלות טיפול רפואי ככלל האוכלוסייה.

בעקבות המפגש הישיר עם מקבלי השירות, והעלאת המודעות לצורכיהם של האנשים נערכים שינויים. בית החולים ביקור חולים מאפשר הזמנת תור גם בדואר אלקטרוני, כך שיהיה זמין ונוח לאנשים עם מוגבלות בשמיעה. במרכז הרפואי תל השומר החליט הצוות שעבר את ההכשרה להנהיג נוהל שרופא המטפל באדם עיוור יקרא לו בהגיע תורו. לצורך זה יצמיד הצוות לתיקו של המטופל פתק זיהוי. קופת החולים מכבי נערכת להנגשת מרפאה שתשמש כמרפאה נגישה על כל ההיבטים ותהווה מודל ללמוד הנושא ליתר מרפאות הקופה.

מפגשי ההדרכה של ‘בזכות’ נעשו מבוקשים בקרב נותני השירות השונים בתחום הרפואי בבתי חולים ובמרפאות. עד שנת 2008 ערכנו 16 מפגשים בכל הארץ, בהם השתתפו כ-450 אנשי מקצוע. את ההכשרה מלווה חוברת מידע שהופקה על ידי בזכות: “טיפ טיפת מודעות – התאמת השירות הרפואי לאנשים עם מוגבלות”

שותפינו לקידום הפרויקט הינם קרן אריסון וחברת פייזר שתמכה בפרויקט בראשית דרכו, הצלחתנו – הצלחתכם, חן חן על האמון והתמיכה.

הנגשת השירות הרפואי מבטיחה לאדם עם מוגבלות מימוש של זכותו לשירותי בריאות וכן את זכותו לשוויון ולשילוב מלא בקהילה. חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות קובע כי כל שירותי הבריאות וכל המקומות שבהם ניתנים שירותי בריאות יהיו נגישים לאנשים עם כל סוגי המוגבלויות. ההנגשה תושלם עד שנת 2018 על פי תכניות שיקבעו קופות החולים ושר הבריאות.